12 گام برای ترقی در کار و گرفتن ترفیع
F a R z A d

 بالا رفتن از نردبان شغلي نيازمند سخت کوشي، وقت شناسي، و کمي خوش شانسي است. خيلي خوب مي شد اگر مدرک دانشگاهي، مهارت هاي شغلي و بازده کاري به طور خارق العاده اي درهاي آرزوهايتان را به رويتان باز مي کرد، اما زندگي اينگونه نيست. شما بايد خودتان برنامه ريزي کرده و برنامه هايتان را اجرا کنيد.                                                                                                                                                                                     در اين قسمت نکاتي وجود دارد که مي تواند پيشرفت و ترقي را برايتان به ارمغان بياورد.                                                                                                                                

1- در شغل فعلي تان مهارت کامل بدست آوريد                                                            

حتي اگر هيچ گونه علاقه اي به انجام دادن شغل فعلي تان نداريد، سعي کنيد آنرا به بهترين نحو انجام دهيد. راههايي پيدا کنيد، تا از آن طريق بتوانيد خلاقيت خود را افزايش دهيد. از روش هايي استفاده کنيد تا هزينه ها را تا حد ممکن کاهش دهيد. انتقادهاي سازنده را بپذيريد. همواره آماده رويارويي با موقعيت هاي پيش بيني نشده باشيد تا شکست نخورده، ديگران را سرزنش نکنيد و وجهه شغلي تان را به خطر نيندازيد.                                                                                                                                                                            

2- به طور داوطلبانه اضافه کاري کنيد                                                                         

استراتژي هاي شغلي خود را معين کنيد. گاهي انجام چند کار کوچک در کنار وظايف اصلي بهتر از به عهده گرفتن پروژه هاي بزرگ است. در حاليکه ديگران براي بدست آوردن مسئوليت هاي چشمگير با هم رقابت مي کنند شما مي توانيد به راحتي از طريق انجام کارهاي کوچک اما مفيد ارزش و اعتبار خود را افزايش دهيد.                                                                                                                                                                                                 

 3- در چشم کارفرما خوب جلوه کنيد                                                                          

اگر به طور باطني هيچ علاقه اي به کارفرماي فعلي خود نداريد، باز بايد سعي کنيد که در نظر او فرد کارآمدي جلوه کنيد. زماني که او ترفيع رتبه مي گيرد بايد کسي باشد تا جاي او را پر کند، و چه کسي بهتر از شما؟ هنگاميکه خود را باهوش، کاردان و علاقمند به کار نشان دهيد آنگاه استحقاق ارتقاي شغلي را نيز داريد. البته بايد مراقب باشيد که بيش از اندازه چاپلوسي نکنيد و بيش از حد به رئيستان نچسبيد. شما که دوست نداريد اگر احيانا او را از روي ناشايستگي اخراج کردند، شما نيز از طرف شرکت مقصر شناخته شويد.                                                                                                                                                                            

4- با اداره روابط عمومي در ارتباط باشيد                                                                     

برقراري ارتباط با پرسنل اين بخش به شما کمک مي کند تا خيلي سريع از پروژه هاي آينده با خبر شويد. همچنين افراد اين بخش مي توانند تاريخ و زمان برگزاري کلاس هاي آموزشي جديد را نيز در اختيارتان قرار دهند. اجازه دهيد تا همه متوجه شوند که شما اهداف دراز مدتي را در مورد کمپاني دنبال مي کنيد. بنابراين اگر شرکت براي گسترش و پيشرفت برنامه ريزي کند، آنگاه نام شما را در ليست خود ثبت خواهد کرد.                                                                                                                                                                                             

5- ارتباط مناسبي با همکاران داشته باشيد                                                                

قرار نيست که همه را دوست بداريد اما در عين حال لازم نيست کسي از اين موضوع اطلاع پيدا کند. سعي کنيد هميشه مودب، محتاط و با ملاحظه باشيد. در کارهاي گروهي به طور برجسته ظاهر شويد. با قدرداني از زحمات خدمه به راحتي مي توانيد در بين آنها محبوبيت و مقبوليت پيدا کنيد. و بايد مراقب شهرت خود نيز باشيد. مسائل خصوصي زندگي را براي خودتان نگاه داريد و کاري در اداره، دفتر و يا سفر شغلي انجام ندهيد که بعدها موجبات پشيماني شما را فراهم سازد.                                                                                                                                                                                                                                     

6- بگذاريد مهارت هاي مديريتيتان بدرخشند                                                                 

بالارفتن از هر يک از پله هاي نردبان شغلي نيازمند اين است که شما توانايي ذاتي مديريت داشته باشيد. براي سايرين قوت قلب باشيد، موفقيت هاي مختلف را شناسايي کنيد و هر چند وقت يکبار کارها را سازماندهي کنيد. دعوت کردن دوستان به صرف نوشيدني پس از اتمام ساعات کاري گزينه مناسبي براي افزايش روحيه کار گروهي به شمار مي رود.                                                                                                                                            

7- براي خود جانشين تعيين کنيد                                                                              

حدس بزنيد که اگر شما تنها کسي باشيد که مي تواند شغل فعليتان را انجام دهد، چه مي شود؟ مجبور مي شويد تا ابد خودتان آنرا انجام دهيد. سعي کنيد اطلاعات و مهارت هايتان را در اختيار ديگران بگذاريد. زماني که به مسافرت مي رويد از ديگران درخواست کنيد که وظايف شما را به عهده گرفته و طريقه انجام آنرا نيز به آنها آموزش دهيد.                                                                                                                                                                  

 8- مربي بگيريد                                                                                                    

کسي که به او اعتماد داريد: به عنوان مثال يک مقام ارشد و يا مدير موفق را انتخاب کنيد و از او درس بگيريد. با او در مورد اهداف شغلي تان مشورت کنيد و تاکتيک هاي نهايي را با او معين کنيد. شايد گاهي لازم باشد که براي دست يافتن به موقعيت هاي بالاتر از جاهاي پست تر شروع به کار و تلاش کنيد.                                                                                                                                                                                                            9- در دوره ها آموزشي اضافي شرکت کنيد                                                                

با توجه به هر آنچه که مدارک تحصيلي به شما عرضه مي کند، باز هم مي توانيد چيزهاي جديد بياموزيد. در مورد چگونگي برگزاري دوره هاي شبانه، سمينار ها، کارگاه هاي عملي از مربي و کارفرماي خود سوال کنيد و ببينيد که مي توانند چه فايده اي در ارتقاي سطح دانش فعلي شما داشته باشند.                                                                                                    

کتاب ها و مقالات مربوط به کار و تجارت را مطالعه کنيد. براي گرفتن اخبار اينترنتي ثبت نام کنيد و سعي کنيد اطلاعات به روزي، هم در زمين شغلي و هم در زمينه صنعتي داشته باشيد.                                                                                                                                

10- هميشه شيک پوش باشيد                                                                               

خيلي تعجب مي کنيد اگر يک روز ببينيد که رييس هيئت مديره لباس مناسب بر تن نکرده. اگر مقررات اداره، شما را ملزم به پوشيدن لباس فرم مي کند، سعي کنيد همواره مرتب و تميز باشيد. يک کت مناسب در اختيار داشته باشيد تا اگر يک روز به دفتر مديريت فراخوانده شديد بتوانيد از آن استفاده کنيد. موهايتان را مرتب کنيد و کفش ها را نيز واکس بزنيد.                                                                                                                                          

11- اثري از خود بر جاي بگذاريد                                                                               

هيچ گاه نمي دانيد که شانس از کجا وارد مي شود. زماني که مديران ارشد کارخانه هاي ديگر را ملاقات مي کنيد هميشه از خود جاي سوال براي آنها باقي بگذاريد. زماني که تجارت الکترونيکي مي کنيد و يا رو در رو با مشتري ها ارتباط داريد کاري کنيد که در ذهن آنها باقي بمانيد. لاف نزنيد، بيش از اندازه به خود نباليد و زيادي مصر نباشيد. جاه طلبي و بلند پروازي تا جايي مقبول است که تبديل به خود پسندي نشود.                                                                                                                                                                              12- با زمانبندي پيش برويد                                                                                      

بهتر است که هيچ گاه خودتان درخواست ترفيع رتبه نکنيد. زماني که مديرتان تحت فشار است و کم کم در حال نزديک شدن به مهلت هاي نهايي هستيد از او چنين تقاظايي نکنيد. زمان مناسب را با دقت کامل انتخاب کنيد و طوري رفتار کنيد تا آنها متوجه شوند که شما قابليت انجام کارهاي بيشتر را داريد. کاري نکنيد که تصور شود شما براي ترفيع رتبه و گرفتن عنوان جديد عجله داريد.                                                                                                                                                                                                                                      

پيشرفت اتفاقي نيست                                                                                                                                                                                                                

نبايد تنها با اتکا به شايستگي ها، استعدادهاي بالقوه، و حس برتري انتظار پيشرفت داشته باشيد. گاهي اتفاق مي افتد که سمت هاي بالاتر به افراد نالايق واگذار ميشود. در اين حال رفتار کودکانه از خود بروز ندهيد چراکه آنوقت معلوم خواهد شد که شما فرد مناسبي براي آن سمت بخصوص نبوده ايد. با پيروي از نکات ذکر شده به تلاش و کوشش ادامه دهيد. شايد يک سمت بهتر براي شما به وجود آمد و يا جانشين تازه کار، نالايق از آب در امد و شما با افتخار جايگزين او شديد.                                                                                                                                                                                                                      بر روي اهداف شغلي دراز مدت خود تمرکز کنيد. صداقت و اطمينان خود را حفظ کنيد و از تلاش کردن دست نکشيد، آنگاه مي بينيد که چيزي جز پيشرفت از آنتان نخواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 12 بهمن 1389برچسب:, :: 18:50 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 299
بازدید دیروز : 45
بازدید هفته : 344
بازدید ماه : 765
بازدید کل : 36859
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1