12 نکته برای جلوگیری از خواب آلودگی ظهر
F a R z A d

 در طول روز زماني مي رسد که احساس مي کنيد توانايي ادامه فعاليت هاي خود را نداريد. نمي توانيد به درستي فکر کنيد، سرتان سنگين مي شود، و دائما به ساعت نگاه مي کنيد تا ببينيد چه زماني مي توانيد به خانه برگرديد. اما ساعت هنوز 2 بعد از ظهر است. شما يک روز سخت کاري را دنبال مي کنيد که پر از تماس ها تلفني و فشار کاري بي حد و حصر است به همين دليل خستگي در ظهر امري بديهي به نظر مي رسد. در اين قسمت براي شما راه کارهايي رابيان مي کنيم تا بتوانيد سلامتي خود را بهبود بخشيد و از خستگي هاي روزانه به دور باشيد.

           

 1- چيزي بنوشيدبراي شروع مي توان از روزي يک ليوان قهوه، چاي و يا نوشابه شروع کرد، اما توجه داشته باشيد که ميزان بيش از اندازه کافئين هم موجب مي شود که شما اندکي عصباني شويد و آب بدن را نيز تبخير ميکند. به جاي آن مي توانيد از نوشابه هاي انرژي زا با الکتروليت اضافه استفاده کنيد.   به علاوه بايد در روز ميزان کافي آب بنوشيد. اين عمل ميزان آب بدن شما را تنظيم مي کند، اشتهاي کاذب به ميان وعده هاي ناسالم را کاهش مي هد و حس خواب آلودگي را نيز از ميان مي برد. اگر در يک نشست خسته کننده هستيد و فقط بايد سر خود را به منزله تاييد تکان دهيد، يک جرعه آب مي تواند تمرکز از دست رفته شما را بار ديگر سر جايش بياورد.                                   

از اين گذشته شما بايد مصرف الکل را از نهار خود حذف کنيد. نوشيدنيهاي الکلي باعث افت آني فشار خون مي شوند که اين امر باعث ايجاد خستگي و کسالت مي شود. بهتر است نوشيدن چنين چيزهايي را متوقف کنيد.                                                                                              بيشتر ما آنقدر سرمان شلوغ مي شود که نمي توانيم هيچ زماني را به نهار خوردن اختصاص دهيم و از مضرات آن نيز بي خبر هستيم و نمي دانيم که اين کار باعث ايجاد کسالت و خواب آلودگي در ظهر مي شود. شما لازم نيست که هر روز يک وعده غذاي کامل با انواع و اقسام پيش غذاها را ميل کنيد، اما حداقل مطمئن شويد که يک چيز کوچکي مي خوريد. سعي کنيد نهار را بر روي ميز کار خود نخوريد. حتي اگر 20 دقيقه هم شده به خودتان استراحت دهيد و نهار را در جاي ديگري ميل کنيد.                

3- استراحت کوتاهي داشته باشيدبايستيد و تمام عضلات خود را بکشيد تا خستگي از بدنتان در آيد. لازم نيست اين کار را خيلي پر سر و صدا انجام دهيد و توجه ديگران را به خود جلب کنيد و بعد هم با صداي بلمند خميازه بکشيد. فقط از سر جاي خود بلند شويد، چرخي بزنيد، عضلات پاي خود را منبسط کنيد و انگشتان دستتان را خم و راست کنيد. اگر نمي توانيد دفتر کار خود را ترک کنيد، به عقب تکيه دهيد و نفس عميقي بکشيد تا کاملا ريلکس شويد و ميزان اکسيژن جذب شده تان را نيز افزايش دهيد. کشش باعث مي شود که قلنج هاي گردن و شانه هايتان بشکنند و سيستم گردش خون نيز بهبود يابد.                                                                                                                               5- بر روي امور مختلف کار کنيد اگر انجام کار روزانه شما را اندکي خسته کرده، بر روي مسئله ديگري که اندکي نياز به خلاقيت دارد، کار کنيد. گاهي کار گرفتن از ذهن شما را از خستگي و ضعف ميان روز نجات مي دهد.

 6- با همکارانتان ارتباط برقرار کنيد                                                                               کنار دستگاه کپي سر صحبت را با همکارتان باز کنيد، به جاي فرستادن نامه هاي الکترونيکي، خوب است که بر سر ميز همکارتان برويد. از پاس دادن توپ هاي استرس زا به يکديگر به شدت خود داري کنيد. برقرار کردن ارتباط هاي منطقي با همکاران باعث مي شود که روز کاري شما خيلي زودتر سپري شود. به علاوه خنديدن بر سر يک موضوع مي تواند حال همه افراد را عوض کند.                                                                                                                                      

8- از اسنک استفاده کنيديک سيب يا مقداري ماست جزء ميان وعده هاي فوري بي نظير هستند. سعي کنيد به صورت خود مقداري آب خنک بزنيد تا رخوت از شما دور شود. گاهي اوقات حتي شستن دست ها نيز به شما کمک مي کند تا احساس خستگي کمتري بکنيد.                                                             10- گرما را کاهش دهيدکار کردن در يک فضاي سرد تر باعث مي شود تا شما هشيار تر بمانيد. اگر اطراف شما گرم باشد احتمال دارد که به خواب فرو رويد. البته اگر همکارتان داشت از شدت سرما به خود مي لرزيد بهتر است که دست خود را از روي درجه گرمکن برداريد و لباس هايتان را کم کنيد. ژاکتتان را بعد از نهار در بياوريد و از پوشيدن پلوور و بلوزهاي يقه اسکي و کلفت خود داري کنيد.                                 

11- از نور بيشتري استفاده کنيد    

ميزان نوري که در طول روز در معرض آن قرار داشتيد را افزايش دهيد. سعي کنيد در بيرون قدم بزنيد به جاي اينکه از آسانسور پارکينگ استفاده کنيد. ميز خود را جايي قرار دهيد که بتوانيد به راحتي به خارج از پنجره نگاه کنيد. اگر ممکن بود لامپ هاي فلورسنت را خاموش کنيد و از چراغ هاي روميزي استفاده کنيد.12- به برنامه هاي بعد از کار فکر کنيدکارهاي باقيمانده خود را بر روي کاغذ ياد داشت کنيد تا ببينيد که دقيقا چه زماني مي توانيد محل کار خود را ترک کنيد. با خودتان فکر کنيد که قصد داريد چه کارهايي انجام دهيد بنابراين يک چيز مثبتي براي فکر کردن پيدا مي کنيد. به موضوعات مختلفي مي توانيد فکر کنيد. مثلا تصور کنيد که نامزد خود را براي تماشاي يک فيلم به سينما برده ايد و يا با دوستان به بيرون رفته ايد تا چرخي بزنيد. اين فکر هر چه که باشد حالت سستي شما را از بين مي برد. زماني که متوجه مي شويد که بايد در زمان معيني محل کار خود را تر ک کنيد به طور حتم کار خود را با توجه و دقت بشتري انجام مي دهيد.                                                                   

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                                   

شب ها زودتر بخوابيد

 بيخوابي مزمن مشکل ديگري است که برخي از افراد با آن مواجهند. مهماني هاي شبانه نيز از عوامل ديگري هستند که مي توانند شما را به سمت خستگي هاي زودرس عصرانه بکشانند. سعي کنيد ميزان خوابي را که بدن احتياج دارد، فراهم کنيد تا در طول روز سرحال تر باشيد.      

ميزان استرس خود را بسنجيد

خستگي هاي گاه و بيگاه شايد به دليل نارضايتي شغلي و مشکلات محيط خانوادگي بروز کنند. اين علائم مي توانند نشانه ديگري از افسردگي باشند. با خودتان صادق باشيد و کارهايي انجام دهيد که ميزان استرس شما را کاهش دهند تا اينکه بتوانيد هر روز و هميشه احساس بهتري داشته باشيد.باز يافتن

 ـــــــــــــــــــ                                                                                                        

زماني که احساس کرديد پس از صرف نهار انرژيتان در حال تحليل رفتن است بايد دست به کار شويد. در روش زندگي خود تغييرات اساسي ايجاد کنيد و عادات شغلي خود را از نو پايه ريزي نماييد، تا به يک سلامت نسبي دست پيدا کنيد و از شر ضعف بعد از ظهر هم خلاص شويد. با اين کار خلاق تر، و شاد تر خواهيد بود و احساس خستگس کمتري خواهيد داشت. کارهاي خود را با برنامه ريزي قبلي انجام دهيد تا بتوانيد بعد از ظهر به گردش و تفريح رفته و لذت ببريد. .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 8 بهمن 1389برچسب:, :: 23:14 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 226
بازدید دیروز : 45
بازدید هفته : 271
بازدید ماه : 692
بازدید کل : 36786
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1