ارتباط اسم با شخصیت
F a R z A d

 اسم ما و شخصيت ما چه رابطه اي باهم دارند؟ صرفنظر از ادعاهاي مبحث معاني رمزي اعداد، آيا شواهدي وجود دارد که ثابت کند اسم انسان با شخصيت او در ارتباط است؟                                                                                                                                            

براساس يک مکتب ادبي، اسامي چيزي بيشتر از سمبل هايي اختياري نيستند. اما باور مخالف اين مکتب اعتقاد دارد که اسامي حقايقي را بيان مي کند و مفاهيم عميقي دارد. اما علم چه پاسخي براي اين دارد؟                                                                                                                                                                                                                تاثير اول اهميت دارد                                                                                                                                                                                                                    

مردم معمولاً عادت دارند که براساس برخورد اولي که با يک فرد دارند، درمورد او قضاوت کنند و اسامي نيز معمولاً بر اين قضاوت ها تاثير دارد. مثلاً در يک مسابقه دموکراتيک، دو کانديدي که اسامي کاملاً امريکايي داشتند، هارت (Hart) و فرچايلد (Fairchild) بر دو کانديد ديگر که اسامي آنها قومي بود، سانگمايستر (Sangmeister) و پوچينسکي (Pucinski)، فائق آمدند. موفقيت آنها کاملاً دور از انتظار بود چون برندگان اين مسابقه انتخاباتي خط مشي سياسي غيرمحبوبي داشتند و اين در حالي بود که خط مشي سياسي گروه بازنده کاملاً در ميان راي دهندگان محبوب بود. درواقع، وقتي اطلاعات زيادي درمورد کانديداها در اختيار عموم مردم نباشد، اسامي آنها نقش بسيار مهمي در موفقيت آنها بازي خواهد کرد.                                                                                                                                                                        "جمعه پيش چه کردم!"                                                                                                                                                                                                               لازم نيست حتماً براي رفتن به دفترکار ديرتان شده باشد تا بفهميد چطور اسمتان مي تواند بر نظر ديگران درمورد شما تاثير بگذارد. در يک تحقيق از معلمين دوره ابتدايي خواسته شد که به يکسري پاراگراف که توسط تعدادي دانش آموز با موضوع "جمعه پيش چه کردم!" نوشته شده بود، نمره دهند. از هشت نوع پاراگراف مختلف استفاده شد که همه آنها تقريباً در اندازه متوسط بودند. هر کدام از اين انشاء ها هشت اسم مختلف داشتند: چهار تاي آن—کارن، ليزا، ديويد و مايکل—مورد پسند معلمها و دانش آموزان قرار گرفت و چهار تاي ديگر—برتا، آدله، هابرت و المر—مورد پسند قرار نگرفتند. اسامي کاملاً تصادفي به برگه ها متصل شده بودند به صورتيکه يک برگه که اسم آدله به آن متصل بود، در جاي ديگر با نام کارن يا ليزا تصحيح شده بود.                                                                                                                                  نتيجه آن چيست؟ احتمالاً تا الان حدس زده ايد: بااينکه برگه هاي يکسان به معلم ها داده شده بود و فقط اسامي متفاوت بودند، بهترين نمره ها به دانش آموزاني داده شده بود که اسامي مورد پسندتري داشتند.                                                                                                                                                                                                                

نکته قابل توجه اين است که وقتي براي تصحيح برگه ها از دانشجوها استفاده شد، اين تاثير اسم، اتفاق نيفتاد. بااينکه معلم ها از اسامي دانش آموزان خود کليشه هايي براي خود ساخته بودند، اما دانشجويان دانشگاه—که تجربه آموزش نداشتند-اين انتظارات را نداشته و درنتيجه نمره دادن آنها بدون تبعيض و تعصب بود.                                                                                                                                                                                                 

 انتظار پيشرفت                                                                                                                                                                                                                           

در يک تحقيق ديگر، خودپنداره شش نمره گذار—اينکه چقدر احساس موثر بودن، جذاب بودن و باارزش بودن دارند—مستقيماً با ميزان مورد پسند بودن اسم کوچکشان در ارتباط بوده است. علاوه بر اين، بچه هايي که اسم کوچکشان مورد پسند بوده است در يک آزمون پيشرفت آکادميک نمرات بالاتري کسب کردند. يک دليل آن مي تواند اين باشد که معلم ها انتظار دارند بچه هايي که اسامي محبوبتري دارند بهتر امتحان بدهند و به مرور زمان اين انتظارات مثبت به بالا رفتن واقعي نمرات آنها و موفقيت بيشترشان منجر مي شود.                                                                                                                                                              در بررسي اين تحقيقات نبايد تصور کنيد که کليشه سازي معلم ها بيشتر از افراد ديگر است. فقط انجام تحقيق روي آنها ساده تر است چون محققان مي توانند نمراتي که ارائه داده اند را بررسي کنند.                                                                                                                                                                                                                            

ارتباط با اختلالات احساسي؟                                                                                                                                                                                                        

در تحقيقي که در سال 1954 انجام گرفت روي 1682 مورد سابقه کودکاني که در کلينيک سلامت ذهن در نيوجرسي تحت درمان قرار گرفته بودند، بررسي شد. اختلالات احساسي متوسط تا وخيم در بين پسربچه هايي که اسم کوچکشان غيرعادي بود (اسامي که فقط يک تا دو بار بين آن گروه از کودکان تکرار شده بود) نسبت به پسربچه هايي که اسامي متداولتري داشتند، بيشتر بوده است. (اما بين دختربچه ها چنين تاثيري مشاهده نشد.)                                                                                                                                             

اما اسم چه ارتباطي ممکن است با اختلالات احساسي داشته باشد؟ اين احتمال وجود دارد که والديني که اسامي عجيب روي فرزندانشان مي گذارند، با طريقي غيرعادي و عجيب نيز با آنها رفتار مي کنند که خطرات روحي-رواني آنها را بالا مي برد. يا شايد هم بزرگ شدن با اسامي عجيب به تجربياتي منجر مي شود—مثل مورد آزار و اذيت قرار گرفتن—که سلامت ذهن را تحت تاثير قرار مي دهد.                                                                                                                                                                                                            

متداول بودن لزوماً به معني بهتر نيست                                                                                                                                                                                             

نبايد تاثير اسم را روي افراد ناديده گرفت. هيچکس تابه حال تحقيقي انجام نداده است که در آن اسامي به طور تصادفي بين گروه بزرگي از کودکان تقسيم شود، که مطمئناً قانع کننده ترين راه علمي براي بررسي و ارزيابي علت و معلول خواهد بود. و مطمئناً راههاي موفق زيادي وجود دارند که اسامي غيرمتعارف و عجيب داشته اند. علاوه بر اين خيلي افرادي که اسامي کاملاً عادي و متداولي داشته اند، اسامي مستعاري براي خود انتخاب مي کنند که کاملاً عجيب و غيرمتعارف است.                                                                                                                                                                                                                                     اسامي هم مثل ساير خصوصيات و ويژگي ها روي کودکان و بزرگسالان تاثير مي گذارد. اما بدون شک، خصوصيات و ويژگي هاي بسيار ديگري نيز اهميت دارند. يادتان باشد در آخر کار اين اسم شما نيست که به حساب مي آيد، بلکه آنچه از خودتان باقي گذاشته ايد اهميت دارد.                                                                                                                                   

اسم شما چيزي است خاص خود شما اما به ندرت توسط خودتان استفاده مي شود. اما براي شما و افراد دور و برتان اهميت زيادي دارد چون اسم شما هويت شماست. آنچه ديگران شما را با آن صدا مي کنند، چيزي است که با آن شناخته شده ايد. چيزي است که محکم به شما چسبيده است. جالب است که اسم شما چيزي است که توسط کس ديگري روي شما گذاشته ميشود اما شما مجبوريد همه عمرتان را با آن زندگي کنيد. اما آيا اسمتان بر شخصيتتان اثر مي گذارد؟                                                                                                                                                                                                                                    اسامي، چطور بر شخصيت اثر مي گذارند؟                                                                                                                                                                                         

برخي محققين بين اسم يک فرد و شخصيت او رابطه اي غيرعادي پيدا کردند. گفته مي شود افراديکه اسمشان با يک حرف يکسان شروع و تمام مي شود، طبيعت يکساني دارند. گاهي اوقات مي بينيم که آنهايي که اسامي مشابه دارند، شخصيت هايشان هم مشابه هم است. خيلي ها باور دارند که هر حرفي که در اسم هرکس به کار رفته است، بر شخصيت او تاثير دارد و شخصيت هر فرد برگرفته از تک تک حروف الفبايي است که در اسم او موجود است.                                                                                                                                   

محققان ديگري هم بين اسامي هر فرد و بيماري هاي جسمي و رواني که فرد به آن مبتلاست، ارتباط ايجاد کرده اند. مواردي بوده که معني يا تلفظ اسم يکنفر شبيه به بيماري است که دارد. در اين موارد اسامي نشاندهنده بيماري آن افراد هستند.                                                                                                                                                                       

اسم شما که منطقاً انتخاب والدينتان بوده است بايد نشاندهنده سليقه آنها باشد نه خود شما. اين شما نيستيد که اسم خودتان را انتخاب مي کنيد. هميشه يکنفر ديگر است که اينکار را مي کند. پس چطور اسمي که خودتان انتخاب نکرده ايد ميتواند بر شخصيت شما تاثير بگذارد؟ شما چه فکر مي کنيد؟                                                                                                                                                                                                                      

علاوه بر اين، معني اسم شما نسبي است. يک کلمه مي تواند در زبانهاي مختلف معاني مختلفي داشته باشد. اسامي در فرهنگ ها و جوامع مختلف متفاوت هستند. خيلي وقت ها دو نفر را مي بينيم که با وجود تشابه اسمي شخصيت هايي کاملاً متفاوت دارند. شخصيت هر فرد نتيجه عوامل و فاکتورهاي بيروني و ذاتي بسياري است. نمي تواند فقط برگرفته از اسم او باشد. مطمئناً نمي تواند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 8 بهمن 1389برچسب:, :: 12:46 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 318
بازدید هفته : 377
بازدید ماه : 798
بازدید کل : 36892
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1