مفاهیم عشق
F a R z A d

 از ديرباز بشر به پديده عشق علاقه مند بوده است اما تـا امـروز تعريف دقيق و فراگيري از عشق که بتــوانـد هـمه را قانع سازد ارايه نگرديده است. برخي معـتقدنـد کـه بـطـور  غريزي عشق را مي شناسند بنابراين اصلا زحمت تعريف کـردن آن را بـه خـود نـمي دهــنـد. امـا درسـالـهـاي اخـيـر دانشمندان تـحـقـيـقـات گـسترده اي درباره عشق صورت داده و به يافته هاي بسيار جالبي نيز دست يافتـه انـد. از جمله آنها مـيـتـوان به فرضيه: "مثلث عشق" اشاره کـرد. اين فرضيه عشق را به سه مولفه تقسيم بندي مـيـکنـد: صميميت، شهوت(هوس) و تعهد.                                                                                                                                   

هـمچنـيـن بـه واسـطه آزمـايشـات گـونـاگون تـفاوتهاي ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گرديده اند. براي مثال مشـخص شده کـه زنـان در عـشـق بـه دوسـتي و منافع مـشـتـرک بـيـشتـر بـها مي دهند و بـيـشتر از مـردها از حـسادت رنـج بـرده و وابـستگي بيشتري به فرد مقابل خود پيدا مي کنند. در زيـر به سبـک هاي مـخـتـلف عشـق اشاره گرديده است:                                                                                                                                    

1- اروس(EROS): عشق شهواني - عـشق بـه زيبايي - فاقد منطق - عشق فيزيکي که بواسطه جذابيت و کشش هاي جسماني و يا ابراز آن بطور فيزيکي نمايان ميگردد -همان عشق در نگاه اول - با شدت آغاز شده و بسرعت فروکش ميکند.                                                                                                                                                                               2- لودوس(LUDUS): عـشق تـفنني - ايـن عشـق بـيـشتـر مـتعلق به دوران نوجواني ميباشد - عشق هاي رمانتيک زودگذر - لودوس ابراز ظاهري عشق ميباشد - کـثرت گرا نسبت به شريک عشقي - به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه بازمي گرداند -رابطه دراز مدت بعيد بنظر ميرسد.                                                                                                                                                                                                                                  3- فيلو(PHILO): عشق بـرادرانـه - عـشـقـي کـه مبتني بر پيوند مشترک مي باشد -عـشقي کـه بـر پـايـه وحـدت و هـمـکاري بـوده و هـدف آن دسـتـيـابي بـه منافع مشترک ميباشد.                                                                                                                                

4- استورگ(STORGE): عشق دوستانه - وابسته به احترام و نگراني نسبت به منافع مـتقابل - در اين عشق همنشيني و همدمي بيشتر نمايان مي باشـد - صـمـيـمـانـه و متعهد- رابطه دراز مدت است - پايدار و بادوام - فقدان شهوت.                                                                                                                                                                                       

5- پراگما(PRAGMA): عشق منطقي - اين مختص افرادي است که نگران اين موضوع ميباشند که آيا فرد مقابلشان در آينده پدر يا مادر خوبي براي فرزندانشان خواهند شد؟ عشقي که مبتني بر منافع و دورنماي مشترک مي باشـد - پـايـبند بـه اصـول مـنـطـق و خردگرا ميباشد - همبستگي براي اهداف و منافع مشترک.                                                                                                                                                                                                         

6-مانيا(MANIA): عشق افراطي - انحصارطلب، وابسته و حسادت برانگيز - شيفتگي شديد به معشوق - اغلبا فاقد عزت نفس -عدم رضايت از رابطه - مانند وسوسه ميماند و ميتـواند بـه احساسات مبالغه آميز و افراطي منجر گردد - عشق دردسر ساز - عشق وسواس گونه.                                                                                                                               

7-اگيپ(AGAPE): عشق الهي - عشق فداکارانه و از خودگذشته-عشق نوعدوستانه (تمايل انجام دادن کاري براي ديگران بدون چشمداشت) - عشق گرانقدر .                                                                                                                                                           پژوهشها حاکي از آن ميباشد که زنان بيشتر به عشق از نوع پراگما، استورگ و مانيا و مردان به لودوس و اروس گرايش دارند.                                                                                                                                                                                                         مثلث عشق                                                                                                                                                                                                                             تجربه عشق شامل عملکرد اجزاء صميميت، هوس(شهوت) و تعهد ميباشد. شما براي دسـتـيـابـي بـه يک رابـطه سـالم و پـايدار مـي بــايد اعتدال را ميان اين سه عنصر برقرار سازيد. اکنون به تعريف آنها ميپردازيم:                                                                                                                                                                                                        

تعهد: تا چه اندازه شما خود را وقف آن ميکنـيد که رابطه يتان را شاداب و با طراوت نگاه داريد؟ و يا تا چه اندازه با يارتان صادق مي بـاشـيد؟ شـامل مسئوليت پذيري، وفاداري و وظيفه شناسي ميباشد. تعهد در رابطه به مفهوم آن است که اکـثر موانع و مشکلات را مي توان با کمک يکديگر از ميان برداشت - وفادار حتي در سخت ترين شرايط.                                                                                                                                                                            

صميميت: نزديکي در رابطه - اموري که شما و يارتان در آن سهيم مي بـاشـيـد اما فرد ديـگري از آنـها آگـاهـي ندارد - رازها و تجربـيات فردي و مشترک - صميميت امري فراتر از نزديکي جنسي و فيزيکي مي باشد. تا چه اندازه شـما در کنـار يـارتان احـساس راحت بودن ميکنيد؟ آيا قادر به بيان عقايد و نقطه نظرهاي خود ميباشيد ؟ بـدون آنـکه از مـورد انتقاد قرار گرفتن و نکوهش شدن واهمه داشته باشيد؟ آيا هنـگامي کـه صحبت ميکنيد واقعا به حرفهاي شما گوش ميدهد؟                                                                                                                              

هوس و شهوت: انرژي بخش رابطه يتان مي بـاشد. تمايل بـه بازگشت به منزل، تـنها براي کنار يار بودن - هوس فوريت ، شهوت و تمايلات جنسي، رمانتيک بودن، اشـتـيـاق براي در کنار هم بودن و رفع سريع موانع براي وصال ميباشد - احساسات شديد -جاذبه جسماني.                                                                                                                                         اکـنـون به ابعاد متفاوت عشق در شرايط وجود و يا فقدان سه خصيصه فوق در يک رابطه توجه کنيد:                                                                                                                                                                                                                                     

تعهد+صميميت و فقدان هوس: ايـن رابـطـه در خـطـر فروپاشي قرار ندارد اما نيازمند خلاقيت و انگيزه براي شعله ور ساختن مجدد عشق ميباشد.                                                                                                                                                                              

تعهد+هوس و فقدان صميمـيت: ايـن رابـطه عذاب آور است - گـاهـي اوقـات انـگـيـزه شديدي آنها را جذب يکديگر ميکند اما سرانجام به ياس و ناکامي منجر ميگردد زيرا قادر به آن نميباشند که رابطه يشان را عميق تر سازند. يا آنکه افکار،علايق و آرزوهاي قلبي يکديگر را بشناسند.                                                                                                                                  صميميت+هوس و فقدان تعهد: اين رابطه يک شبه است-کشش و اشتياق شديدي کمفرماست اما عدم امنيت از آنـکه رابـطـه تـا چـه مـدت دوام خـواهـد آورد هر دو فرد را مايوس ميسازد. عشق رمانتيک.                                                                                                                                                                                                                         

صميميت و فقدان هوس و تعهد: علاقه.                                                                 

   

هـوس و فـقـدان صـمـيـميـت و تعهد: عشق شيدايي.                                                   

 

تعهد و فقدان صميميت و هوس: عشق تو خالي و راکد.                                           

      

هوس + صميميت + تعهد = عشق کامل و مطلوب.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, :: 10:47 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 318
بازدید هفته : 373
بازدید ماه : 794
بازدید کل : 36888
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1