تکنیکهای ارتباطی خانمها و آقایون_درکم نمیکنی
F a R z A d

 همانطور که مي دانيد خانم ها و آقايون به شيوه يکسان با طرف مقابل گفتگو نميکنند و اصطلاحاً در هنگام مکالمه روي طول موج يکساني قرار ندارند. خوب اين مقوله براي هيچ يک از شما مبحث جديدي نيست . با اين وجود در مقاله اي با نام "آيا مي توانيم با هم صحبت کنيم" که در ماه دسامبر در مجله "نسل نو" به چاپ رسيد، نگرش هاي جديدي پيرامون اين مبحث در اختيار خوانندگان قرار گرفت.                                                                                         

نويسنده اين مقاله "پگي تايلور" با زبانشناس اجتماعي "دبرا تانن"  نويسنده کتاب "تو متوجه نمي شوي: خانم ها و آقايون در مکالمه با يکديگر" مصاحبه کرده است. "تانن" در پي تحقيقات خود به اين نتيجه دست پيدا کرده است که تفاوت هاي بزرگي ميان شيوه هاي گفتگو و بيان نظريات ميان خانم ها و آقايون وجود دارد و اين امر صرفاً به جنسيت هر گروه بر ميگردد.                                                                                                                                   تانن تحقيقات خود را ابتدا از روي فيلم هاي کوتاهي که از خانم ها و آقايون گرفته شده بود، شروع کرد. در اين آزمايش از گروه هاي مختلف خانم ها و آقايون درخواست شده بود تا با هم صحبت کنند. اين کار براي جنس مذکر کمي سخت بود، اما در عوض خانم ها به راحتي با هم صميمي شده و به راحتي با هم ارتباط برقرار کرده بودند و نهايتاً هم مشکل کسي را که از همه حادتر بوده، پيدا کرده و همه تلاش کردند تا آنرا حل نمايند؛ اما آقايون مرتباً از اين شاخه به آن شاخه مي پريدند و بيشتر بر روي زمان تمرکز داشتند تا وقت کاري که از آنها خواسته شده سريع تر به پايان برسد.                                                                                                                                                                                                               

 تانن مشاهده کرد که:                                                                                                                                                                                                                

 "براي آقايون، مکالمه به منزله راهي است که مي توانند موقعيت خود را براي ديگران به وضوح شرح داده و جاي پاي خود را تثبيت کنند. آنها از صحبت کردن به عنوان سلاحي براي نشان دادن استقلال خود استفاده مي کردند. از سوي ديگر خانم ها از صحبت کردن براي ابراز صميمت و نزديکي استفاده مي کردند، گفتگو عصاره صميميت است و دوست بودن يعني نشستن در کنار هم و صحبت کردن. براي آقايون انجام فعاليت هاي متفاوت مرکزيت دارد، نشستن و صحبت کردن نمي تواند بخش اعظم يک دوستي را در برگيرد. پسرها ترجيح مي دهند با پسرهايي دوست شوند که با آنها در فعاليت هايي شريک هستند."                                                                                                                                                                                

از روي همين تجربه ساده به راحتي مي توان تشخيص داد که خانم ها و آقايون در هنگام گفتگو با يکديگر ممکن است دچار مشکل شوند. خانم ها زمانيکه با دوست و يا معشوقه خود صحبت مي کنند از او انتظار دوستي و صميميت دارند. آقايون از صحبت کردن به اين منظور استفاده نمي کنند، به همين دليل هم هست که هيچ موقع متوجه نمي شوند که چرا خانم ها دائماً حرف مي زنند و حرف مي زنند و حرف مي زنند. اين امر سبب مي شود که آقايون به مرور زمان نسبت به حرف هاي خانم ها بي اهميت شوند. پيرو اين امر، تصوير خانم خانه دار بر سر ميز صبحانه که با همسر خود صحبت مي کند در حاليکه او سرش را در روزنامه فرو برده و تلاش مي کند که حواسش را با روزنامه پرت کند به ذهن مي آيد.                                                                                                                                                                                   

تانن در ادامه اظهار مي دارد راههاي مختلفي که خانم ها با استفاده از آن سعي در ايجاد صميمت با ديگران را دارند مي تواند مردها را گيج کند. يکي از اين شيوه ها "صحبت در مورد مشکلات" است. آنها با خود تصور مي کنند که: من مشکلاتم را با تو در ميان مي گذارم، تو هم مشکلاتت را با من در ميان بگذار، و ما مي توانيم براي هميشه براي هم دوست هاي خوبي باقي بمانيم؛ اما آقايون زمانيکه با مشکلي مواجه مي شوند، ترجيح مي دهند که به جاي صحبت کردن در مورد آن، به راه حل بينديشند. زمانيکه آقايون راه حلي را در مورد مشکلات خانم ها در اختيار آنها قرار ميدهند، اغلب خانم ها تصور مي کنند که آقا با اين کار يا مي خواهد مشکل آنها را سطحي جلوه دهد و يا مي خواهد او را از سر خودش باز کند.                                                                                                                                                              

شايد آقا تصور کند که در حال پشتيباني و حمايت از اوست چرا که آقايون هيچ گاه در مورد مشکلاتشان با يکديگر صحبت نمي کنند مگر اينکه به راستي به دنبال راه حلي باشند. به همين دليل کمتر اتفاق مي افتد که متوجه شوند دليل صحبت کردن خانم ها تمايل به برقراري يک رابطه صميمانه تر است. به همين دليل يکي از رايج ترين گلايه هايي که آقايون در مورد خانم ها دارند عبارت است از: "...خانم ها تمام مدت اعتراض مي کنند، اما نمي خواهند هيچ کاري در مورد مشکلات خود انجام دهند....ما مردها نمي توانيم متوجه ذات اعتراض هاي خانم ها بشويم..."                                                                                                                          در چنين حالتي خانم ها مشکلات خود را با همسرانشان در ميان مي گذارند و انتظار دارند که آنها نيز مانند دوست هاي دخترشان عکس العمل نشان داده و با آنها ابراز همدردي کنند. از سوي ديگر آقايون نيز احساس مي کنند که همسرانشان به اين دليل مشکلات را مطرح مي کنند که در پي يافتن راه حل هستند. به همين دليل آقا مشکل را بررسي مي کند و در جواب 2 واکنش متفاوت از خود نشان مي دهد: 1- يا راه حلي پيشنهاد ميکند و يا 2- به آن هيچ اهميتي نمي دهد، کاري که اغلب مردهاي ديگر در برابر مواجهه با مشکلات او انجام مي دهند؛ اما زمانيکه مي بيند اوضاع به همين منوال پيش مي رود و خانم هيچ توجهي به توصيه هاي او نمي کند، به تدريج کمي گيج ميشود و سپس عصباني شده و به اين نتيجه مي رسد که خانمش يک کارشناس در زمينه صحبت کردن است. خانم هم تصور مي کند که همسرش براي او هيچ اهميت و ارزشي قائل نيست چراکه با آنها صحبت نمي کنند و بنابراين نمي توانند با هم صميمي باشند.                                                                                                                                                                                                                                    

خانم ها بايد ياد بگيرند که صحبت کردن آقايون بسته به شرايط و موقعيت هاي مختلف دارد. به برنامه هاي راز بقا دقت کنيد، تنها هدف قوي ترين نر مجموعه، جفت گيري است. به اين منظور بايد با قوي ترين نر ها مبارزه کند. زمانيکه نر گروه آنقدر بزرگ و قوي شد که توانست قدرت خود را به ساير نرها اثبات کند، آنوقت نقش "بزرگ" قبيله را پيدا مي کند. زمانيکه در تمام مبارزه ها به پيروزي رسيد، آنوقت مي تواند با هر ماده اي که مي خواهد جفت گيري کند (و ماده هم تنها با او جفت گيري مي کند.)                                                                                                                                                                                                               تانن معتقد است که مردها نيز رفتاري درست مطابق با اين امر را دارند. مردها دستور مي دهند تا بتوانند موقعيت اجتماعي خود را تثبيت کنند. آنها به اين دليل دستور ميدهند که سلطه گري خود را به نمايش بگذارند نه به اين خاطر که قصد انجام کاري را دارند. به همين دليل مردهايي که زير دست افراد بالاتر هستند، موقعيت خوبي ندارند چرا که مستلزم به انجام اموري هستند که به آنها ديکته مي شود.                                                                                                                                                                                                            زمانيکه نوبت به مقوله گفتگو و برقراري ارتباط ميان خانم ها و آقايون مي رسد، حتماً بايد مطلب بالا را نيز در نظر گرفت. خانم ها متوجه نيستند که نپذيرفتن نصايح آقايون مي تواند چه مشکلاتي را براي مردها در بر داشته باشد. اگر خانم ها به حرف هاي همسران خود اعتقادي نداشته و آنها را رعايت نکنند، آقايون جايگاه و موقعيت خود را در يک رابطه از دست رفته مي بينند. آقايون اغلب تصور مي کنند که خانم ها قصد دست کاري کردن اعتقادات و جايگاه آنها را دارند و مي خواهند آنها را به يک پله پايين تر از جايگاه فعلي خودشان بکشانند.                                                                                                                                                          تانن سپس به مبحث ذيل مي پردازد:                                                                                                                                                                                               

خانم ها مي خواهند آقايون کاري را انجام دهند که آنها انتظار دارند، آنها مي خواهند که مردها از انجام اين کار لذت ببرند. اگر خانمي تصور کند که همسرش از انجام کاري رنج مي برد، سريعاً ادامه کار را لغو خواهد کرد. در عين حال اگر تصور کند که همسرش از او انتظار دارد که کاري را انجام دهد، با تمام وجود اين کار را براي خوشحالي او انجام خواهد داد. خانم ها تصور مي کنند که اين کار نشان دهنده عشق و صميمت است. اما آقايون معمولاً در برابر انجام کاري که از آنها درخواست مي شود، قدري مقاومت به خرج مي دهند و به راحتي دست به انجام هر کاري نمي زنند. به هر حال ممکن است که آقايون در خيلي از مواقع مطابق ميل همسرشان عمل کنند، اما اگر بخواهند روي مطلبي پافشاري کنند، ديگر هيچ کس نمي تواند آنها را ملزم به انجام کاري نمايد.                                                                                                                                                                                                                                    بر خلاف مکالمات آقايون که نوعي خودمحور انگاري در آنها ديده مي شود، خانم ها بيشتر به دنبال يافتن تساوي هستند و سعي مي کنند تصميمي بگيرند که همه به يک اندازه از آن سود ببرند. اين نوع نگرش از فوايد بيشتري برخوردار است و مطابق با تکنيک هاي تجاري ژاپني هاست. کساني که با شرکت هاي بزرگ ژاپني تجارت ميکنند، پس از چندي به صورت ناخودآگاه شيوه هاي برقراري ارتباط خود را تغيير مي دهند.                                                                                                                                                                                         

با وجود مطالب ذکر شده ممکن است اين استدلال براي برخي از افراد پيش بيايد که شيوه هاي گفتگوي خانم ها بهتر از آقايون است. هر چند در اکثر مواقع شيوه گفتگو و مکالمه خانم ها از مزاياي بيشتري برخورار است، اما تلفيقي از هر دو نگرش مي تواند بيشترين فوايد رادر بر داشته باشد. آقايون هم با کمي تلاش مي توانند مانند خانم ها با سايرين ارتباط برقرار کنند.                                                                                                                                     

خانم ها در مکالمات خود به دنبال ايجاد توافق هستند، توافق يعني تفکر يکسان، موافقت، و در يک کلمه "يکي" بودن. زمانيکه يک خانم در جمعي از هم نوعان خود تصميم گيرد راه مخصوص به خودش را انتخاب کند، معمولاً مشکلاتي به وجود مي آيد و ساير خانم ها از او انتقاد مي کنند. چه دليلي وجود دارد که يک خانم بخواهد خودش را از سايرين جدا کند؟ احساس برتري و تمايز؟ شايد.                                                                                                              

به هر حال همه خانم ها هميشه در برهه هاي مختلف زندگي خود، نوعي تنهايي و دور بودن از دوستان خود را تجربه کرده اند. اگر خانمي بخواهد موفق باشد بايد هم از جانب خانواده و از جانب همسر خود مورد پشتيباني و حمايت قرار بگيرد و کسي نبايد به او در راه پيمودن موفقيت سنگ پرتاب کند. اين نکته در زندگي فردي و اجتماعي خانم ها از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي باشد.                                                                                                                                                                                                                              

 در نهايت تانن اشاره مي کند که در برقراي ارتباط، خانم ها و آقايون بايد تفاوت هاي ذاتي موجود را در نظر بگيرند، چرا که به هر حال نقطه اي وجود دارد که خانم ها و آقايون مي توانند بر سر آن به توافق برسند و يکديگر را درک کنند. خانم ها نبايد سعي کنند که همسران خود را تبديل به يکي از دوستان دخترشان کنند، چراکه آقايون به هيچ وجه به اين شيوه نمي توانند احساس نزديکي و صميمت خود را بروز دهند. در مقابل آقايون نيز بايد ياد بگيرند که وقتي خانم ها حرف مي زنند فقط حرف مي زنند و به دنبال تائيد گرفتن و يا تعيين جايگاه همسر خود نيستند. با استفاده از اين راهکارها مي توانند خيلي به هم نزديک تر بشوند.                                                                                                                                                             پس از مطالعه اين مقاله به راحتي مي توان درک کرد که دليل ايجاد مشکل ميان خانمها و آقايون چيست. اگر آقايون از خانم ها انتظار نداشته باشند که مطابق ميل آنها عمل کنند و خانم ها هم انتظار نداشته باشند که آقايون مانند آنها ارتباط برقرار کنند، هر دو طرف انرژي لازم براي برقراري يک ارتباط سالم را بدست خواهند آورد. اگر خانم ها و آقايون مانند هم بودند آنوفت زندگي خيلي خسته کننده مي شد پس– زنده باد تفاوت – ياد گرفتن نحوه زندگي چقدر چالش برانگيز و نشاط آور است!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 4 بهمن 1389برچسب:, :: 19:50 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 184
بازدید دیروز : 45
بازدید هفته : 229
بازدید ماه : 650
بازدید کل : 36744
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1