آشنایی با محصولات ضد آفتاب و برنزه کننده
F a R z A d

 نور خورشید به 3 صورت تابش گرمایی، نور مرئی و اشعه ماورای بنفش به زمین می رسد. اشعه ماوراء بنفش بر حسب طول موج به دو نوع UVA و UVB تقسیم میگردد. در معرض نور خورشید قرار گرفتن بتدریج به بافت پوست شما آسیب میرساند که ترتیب این آسیب به این شرح میباشد:

 

1- آفتاب سوختگی

2- التهاب و پوست پوست شدن پوست

3- چین و چروک

4- آسیب به بافت پوست

5- سرطان پوست.

 

بنابراین برای حفاظت از پوست زیر نور خورشید باید اقدامات لازم را بعمل آورید. برای این کار دو محصول وجود دارد.

 

1- محصولات ضد آفتاب: در انواع لوسیون، پماد، ژل، اسپری و کرمهای موضعی موجود می باشند. همچنین انواع استیک STICKS آن نیز وجود دارد که مخصوص لبها، بینی و پلکها است. قدرت این محصولات بر اساس SPF (فاکتور حفاظت از خورشید) بوده و نشانگر میزان اثر بخشی یک ضد آفتاب در محافظت از پوست در برابر اشعه های ماوراء بنفش خورشید می باشد. به عبارتی عدد SPF مدت زمانی را که پوست طول میکشد تا دچار آفتاب سوختگی گردد را مشخص می کند. این مدت زمان برای افراد گوناگون متفاوت است. برای مثال اگر فردی پس از گذشت 10 دقیقه زیر نور خورشید دچار آفتاب سوختگی میشود و از ضد آفتاب با درجه 20 SPF استفاده کرده باشد مدت زمانی که پوست وی آفتاب سوخته می گردد، به 200 دقیقه افزایش می یابد. بنابراین برای آگاهی یافتن از مدت زمان اثر بخشی این محصولات کافی است درجه SPF آن را در مدت زمانی که پوست بدنتان دچار آفتاب سوختگی میگردد ضرب کنید. سعی کنید هنگام خرید این محصولات آنهایی که دارای برچسب BROAD SPECTRUM (طیف گسترده) میباشد را انتخاب کنید. زیرا آنها هم UVA و هم UVB را فیلتر میکنند. خود این محصولات به دو دسته تقسیم بندی میگردند:

 

ضد آفتابها با ترکیبات مات و کدر: این ضد آفتاب ها از اکسید روی استفاده کرده که نور خورشید را باز می تابانند.

ضد آفتابها با ترکیبات جاذب اشعه ماوراء بنفش: شامل  ANTHRANILATE BENZOPHENONE ،OXYBENZO CINNEMATES بوده و اشعه UV را جذب خود میکنند.

 

 

2- لباسهای محافظ: این لباسها که مخصوص محافظت از پوست در برابر نور خورشید طراحی شده اند معمولا دارای بافت تنگ و تیره رنگ می باشند. این لباسها دارای برچسب UPF (فاکتور حفاظت از اشعه ماوراء بنفش) بوده که سطح حفاظت این لباسها در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید را مشخس میکنند. درجه UPF نشانگر آن است که چه میزان از اشعه UV توسط لباس جذب می گردد. برای مثال لباس با درجه UPF 20 تنها 1/20 اشعه ماوراء بنفش از لباس عبور کرده و به پوست میرسد.

 

 

نکات بسیار مهم برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید و روش صحیح استفاده از ضد آفتابها

 

1- مدت زمان در معرض قرار گرفتن زیر نور خورشی را به حداقل برسانید به ویژه بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، زیرا تابش خورشید به حداکثر میرسد.

2- در صورتی که در مکان سر باز میباشد تا حد امکان در زیر سایه درختان و سایبانها رفته و یا از چتر استفاده کنید.

3- در آفتاب از عینک های آفتابی معتبر استفاده کنید تا از آسیب دیدن چشمایتان و بروز بیماری آب مروارید جلوگیری کرده باشید.

4- زیر نور خورشید از کلاه با لبه پهن و دراز استفاده کنید کلاهی که سایه حاصل از آن گوش و چشمها و گردن شما را پوشش دهد.

5- از پیراهن های آستین بلند و شلوارهای پاچه بلند استفاده کنید.

6- از ضد آفتاب با حداقل درجه 15 و بالاتر استفاده کرده و هر 2 ساعت یکبار آنها را تجدید کرده و مجددا به پوست خود بزنید. همچنین پس از حمام، شنا و تعریق زیاد می باید مجددا آنها را به پوست بدن زد.

7- هنگام استفاده از ضد آفتابها سعی کنید یک لایه نازک از ضد آفتاب روی پوست شما باقی بماند .آن را مالش ندهید تا به خورد پوست برود.

8- از محصولات لباسشویی حاوی مواد حفاظت کننده UV استفاده کنید تا لباسهایتان حفاظت بیشتری را برای شما ایجاد کنند.

9- حتما از ضد آفتاب در هوای ابری همانند هوای آفتابی استفاده کنید.

 

پوست شما حاوی سلولهای ملانوسیت می باشد که ملانین و یا رنگدانه های پوست را تولید میکنند. هنگامی که شما حمام آفتاب میگیرید ملانوسیت تحریک شده و برای حفاظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید ملانین بیشتری تولید می کند چون ملانین خاصیت جذب اشعه ماوراء بنفش را دارا است. بنابراین برنزه شدن پوست نوعی هشدار میباشد و نه نشانه زیبایی! البته بدن انسان اندکی نیاز به نور خورشید دارد تا بتواند ویتامین D تولید کند. این ویتامین در بدن نقش متابولیسم کلسیم را بعهده دارد اما نور خورشید زیاد هم ضروری نیست چون میتوان مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن را از طریق تغذیه روزانه تامین کرد. بنابراین حمام آفتاب گرفتن بمنظور برنزه کردن پوست عملی خطرناک است. اصولا برخی پوستها هیچگاه برنزه نشده و تنها دچار آفتاب سوختگی می گردند. پوستها به 6 نوع مختلف تقسیم بندی میگردند:

 

نوع واکنش پوست مثال

-------------------------------------------------------------------------------------------

1 برنزه نمیشود - بسهولت آفتاب پوستهای رنگ پریده - افراد با چشمهای سوخته میگردد آبی و سبز و یا پوست لک دار

 

2 خیلی کم برنزه میشود پوستهای رنگ پریده - افراد با چشمهای آبی و سبز و یا موهای بلوند

 

3 برنزه متوسط - آفتاب سوختگی سفید پوستان متوسط

 

4 بسهولت برنزه میگردد - اندکی پوستهای قهوه ای روشن - افراد با موهای آفتاب سوخته قهوه ای تیره و یا چشمهای تیره رنگ

 

5 خیلی خوب برنزه می گردد - پوستهای قهوه ای بندرت آفتاب سوخته میشوند

 

6 شدیدا برنزه میگردند- هیچگاه سیاه پوستان آفتاب سوخته نمی گردند

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

محصولات برنزه کننده مصنوعی چند نوع میباشند:

 

1- رنگهای موضعی: بصورت لوسیون، کرم و اسپری موجود بوده و از رنگهای گیاهی تولید میگردند. اما رنگ همراه با سلولهای پوست مرده پس از چند روز می ریزد.

 

2- تسریع کننده های برنزه کننده: بصورت لوسیون و اسپری موجود می باشند. موثرترین ماده شیمیایی آنها DHA و یا DIHYDROXYACETONE است. این ماده ملانوسیتها را حساس کرده و با این عمل تولید ملانین را افزایش می دهد که سبب تسریع روند برنزه شدن میگردد.

 

3- SOLARIUM: این دستگاه ها با ساطع کردن اشعه ماوراء بنفش عمل برنزه کردن پوست را انجام می دهند اما همانند نور طبیعی خورشید مضر بوده و باید از آنها پرهیز کنید.

 

4- BRONZER: محصولات پودری شکلی میباشند که مستقیما توسط برس مخصوص به روی پوست بکار میرود. قابل شستشو بوده و برای صورت مناسب میباشد. بی ضرر ترین روش برنزه کردن استفاده از محصولات برنزه کننده است ( البته بغیر از سولاریوم)

 

در زیر استفاده صحیح از اسپری ها و لوسیونهای برنزه کننده را مشاهده مینمایید:

 

1- پیش از استفاده از این محصولات اندکی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست بدن(قسمتی که زیاد در چشم نباشد) امتحان کرده تا ببنید چگونه پوست شما به آن واکنش نشان میدهد.

 

2- آرایش خود را کاملا پاک کرده و توسط شوینده های مایع بدن خود را کاملا بشویید. سپس پوست بدن خود را با لیف و یا کیسه حمام کاملا بسابید تا سلولهای پوست مرده کاملا از روی پوست شما برداشته شوند.

 

3- بدن خود را کاملا خشک کنید.

 

4- مقدار اندکی مرطوب کننده ملایم روی پوست خود بمالید.

 

5- از صورت خود شروع کرده و بتدریج بسمت پایین بیایید. از دوست خود برای پوشش پشت خود کمک بگیرید.

 

6- پس از اتمام کار دستهای خود را فورا بشویید.

 

7- حداقل تا 20 دقیقه بعد هیچ گونه لباسی نپوشید تا برنزه کننده کاملا خشک گردد.

 

8- هر روز پوست خود را مجددا سایش دهید تا پوستهای مرده از پوستتان جدا گردند و هر 3 الی 4 روز یکبار مجددا از برنزه کننده استفاده کنید تا زمانی که بهرنگ دلخواه خود دست یابید.

 

بخاطر داشته باشید که پوست برنزه و یا محصولات برنزه کننده هیچگاه پوست بدن را در برابر نور خورشید محافظت نمی کنند. حتی اگر پوست برنزه ای دارید باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 4 بهمن 1389برچسب:, :: 12:57 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 277
بازدید دیروز : 45
بازدید هفته : 322
بازدید ماه : 743
بازدید کل : 36837
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1