بررسی در مورد انواع ومشخصاتUPSهای متداول و SPSها و تفاوت آنها
F a R z A d

 UPS

 

در واقع مخخف یو پی اس  unseasing power supply یا همان UPS است.(منابع تغذیه بدون وقفه) فرقی هم بین UPS و مدار برق اضطراری وجود ندارد. فقط در نحوه ارسال برق تفاوت دارد یکی با ژنراتور و یکی هم با مدارات الکترونیک کار میکند.

 

 UPSها 2 مدل هستند.

 

1- یو پی اس های آن لاین on line

2- یو پس اس های آماده به کار

هر کدام از این ups ها ویژگی های خاص خودشان را دارند!یک مزایایی دارند و یه معایبی مثلا ups  های آن لاین این مزیت را دارند که با قطع برق سیستم  برای یک لحظه کوتاه هم از کار نمی افتند! ولی عیبشان خراب شدن سریعتر باتری نسبت به نوع آماده به کار است چون همیشه برق در مدار شارژرشان وجود دارد.

 

اما نحوه محاسبه زمان کار کردن ups ها:

 

تنها عامل ساعت کار بیشتر ups باتری آن است. می دانید که باتری ها 2 مشخصه دارند( باتری های قابل شارژ)

 1- ولت

 2- آمپر ساعت!

 دقت کنید آمپر با آمپر ساعت فرق میکند!!!

هر چه آمپر ساعت بیشتر باشد جوابگویی به بار بیشتر است!

مثال: باتری های موجود در بازار 12 ولت- 7 آمپر ساعت هستند. پس اگر ups ایی داشته باشیم که این باتری را داشته باشد توانی معادل84 وات ساعت به بار میدهد :

یعنی باری که 84 وات مصرف کند ups بدون شک 1 ساعت آن را روشن نگه خواهد داشت. اگر توان مصرفی بار 168 وات باشد یعنی 2 برابر, آن وقت ups با این باتری نیم ساعت بار را فعال نگه میدارد. و به همین ترتیب.

حال برای بالا بردن زمان فعال سازی بار ها با موازی کردن باتری ها آمپر ساعت باتری ها با هم جمع میشود یعنی با موازی کردن 2 باتری 12 ولت 7 آمپر ساعت یک باتری 12 ولت 14 آمپر ساعت داریم که توانی معادل 168 وات دارد.

برای همین است که در بانک ها یا ادارات انبوهی از باتری های 12 ولت ماشین رو با هم موازی میکند و یک انبار باتری درست میکنند.

 

Wh =V*Ah

ضمنا یو پس اس ها توانایی اتصال بار های سلفی را به خود ندارند. یعنی اگر وصل بشوند نشوند بهتراست!دلیل آن هم ایجاد اختلاف فاز در نمودار جریان و ولتاژ خروجی است. که این توان اکتیو را پایین میاورد.

 

برای خانه داشتن موتور برق باصرفه ترین است البته به شرطی که برای وسائل حساس محافظ های ولتاژ مناسب تهیه کنید. (معمولا قیمت بالایی هم دارند.)

 

 

 

انواع UPS و باطری ها

 

 

1- شرکت سامانه پرداز نمايندگي انحصاري محصولات کمپاني هاي اگزيم پاور EximPower (کانادا) - ست نيک Setnic - فيام Fiaam (ايتاليا) - هيتاکو Hitaco- AEC (ايتاليا)-ESP (کانادا) – اپتيماOptima

2- انواع مولدهاي برق بدون وقفه (UPS)صنعتي، نيمه صنعتي، اداری و خانگی در توانها ي (500 ولت آمپر تا 800 Kva ، سه فاز و تک فاز)

3- انواع استابلايزر (stabilizer) ، اينورتر (invertor)، رکتي فاير، شارژر(charger) ، باتري (battery SLA) و محافظهاي ولتاژ

-* با کمک UPS (يو پي اس)، در مواقع قطعي برق شهر، احتمال از دست رفتن اطلاعات و برنامه ها ي در حال اجرا بر روي هاردها، رايانه ها، سرورها، شبکه هاي امنيتي ، تابلوهاي کنترل وفرمان و ... از بين مي رود.

-* و از ديگر مزاياي استفاده از UPS (يو پي اس)، ايمن نمودن مصرف کننده در مقابل انواع آسيب هاي جريان و ولتاژ برق از جمله، اضافه ولتاژها، نوسانات ولتاژ و جريان و... که نتيجه آن افزايش عمر، سلامت و عدم آسيب ديدن (سوختن) مصرف کننده خواهد بود.

- با کيفيت عالي و قيمت مناسب و ارزان

- داراي گارانتي(ضمانت)معتبر و خدمات پس از فروش.

 

تلفن: 08118284059-08118284060- 08118351530

فکس: 08118266526

info@spb.ir (شرکت سامانه پرداز)

 

 

 

 

 

 

 

UPS (منابع تغذیه بدون وقفه) انواع باطری و استابلای

 

شرکت مهندسی پایدار الکترونیک نگاه نو

نگاه نو با ارائه محصولات زیر آماده خدمات¬رسانی و مشاوره به مراکز صنعتی، تحقیقاتی، اداری  می باشد:

* منابع تغذیه بدون وقفه (UPS) با توان خروجی 500 تا 800000 آمپرساعت به صورت تک فاز و سه فاز.

* استابلایزر (تثبیت کننده ولتاژ) سروموتوری و پله¬ای تک فاز و سه فاز.

* طراحی و ساخت شارژر و رکتیفایرهای تریستوری صنعتی.

* باتری¬های ساکن از نوع سیلدلیداسید (SLA):

•12 ولت در ظرفیت¬های 7 Ah تا 200 Ah.

•2 ولت (صنعتی) در ظرفیت¬های 100 Ah تا 2000 Ah.

* خدمات نگهداری دوره¬ای UPS و تعویض UPSهای فرسوده

مشخصات آگهی

 

استفاده از منبع تغذیه اماده به خدمت( Stanby Power Supply ) SPS • استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه (Uninterrupted Power Supply ) UPS در پائین ترین سطح از محافظت می توانید فیلتر جریان برقی به کامپیوتر اضافه کنید که ناپایداری های ولتاژ و سرعت بالا را میگیرد. برخلاف انچه که خیلی ها به شما خواهند گفت همه انها مشابه و یکسان نیستند. محافظ های نوسان برق دو وظیفه دارند : جذب موج یا جرقه و پراکندن آن. بهترین طراحی ها در ابزار هایی به نام وریستور های اکسید فلزی (metal – oxide varistors ) و دیود های ریزشی ( avalanche diodes ) برای پاسخگویی به این امواج در عرض چند میلیاردیم ثانیه و لامپ های تخلیه گازی ( gas discharge tube ) برای پراکندن برق اضافی گرد آوری شده اند . استفاده از منبع تغذیه آماده به خدمت ( sps ) یا منبع تغذیه بدون وقفه ( ups ) دیگر سطوح محافظت است .این دستگاه ها علاوه بر تنظیم ولتاژ از باطری های پشتیبانی استفاده می کنند که به هنگام قطع جریان برق بلافاصله وارد مدار می شوند . دستگاه های sps سریعا جریان برق باطری را وصل می کنند ( با تاخیری کمتر از 15 میلی ثانیه ) در حالیکه دستگاه های ups گران قیمت همیشه جریان برق را از باطری ها ارائه می دهند که دائما شارژ می شوند . جریان برق پشتیبان بسته به نیاز سیستم شما از پنج دقیقه تا چند ساعت برق سیستم را تامین می کند. پنج دقیقه ممکن است زمان کوتاهی به نظر بیاید ولی برای ذخیره کارتان و خاموش کردن کامپیوتر خیلی زیاد هم است.

                   

 

 

 

 

 

منابع تغذيه بدون وقفه (ups ها)

 

سيستمهاي منابع تغذيه بدون وقفه يك توان بدون وقفه و با كيفيت بالا را براي بارهاي حساس ايجاد مي‌كنند. اين سيستمها در واقع بارهاي حساس را نسبت به اضافه ولتاژ، كاهش ولتاژ و ديگر شرايط نامطلوب مربوط به خط توان محافظت مي‌كنند.

 

كاربردهاي يك UPS عبارت است از:

 كامپيوترهاي شخصي- دستگاههاي پزشكي كه در حالت قطع برق نيز كاركردشان ضروري است. تمامي شبكه هاي بانكي، بخش مخابرات و ارتباطات و همچنين پروسه هاي صنعتي.

يك UPS خوب بايستي داراي شرايط زير باشد:

1- ولتاژ خروجي سينوسي با كمترين مجموع هارمونيك را داشته باشد.

2- كاركردن آنلاين آن به گونه اي باشد كه در كمترين زمان ممكن سوئيچ كرده و بار را توان دهي كند.

3- داراي بازده بالا باشد.

- داراي تداخلات الكترومغناطيسي (EMI) كم باشد.

5- ورودي و خروجي هايش ايزوله شده باشند.

6- قيمت و وزن پائيني داشته باشد.

امروزه با توليد سوئيچهاي با كيفيت بالا مثل MOSFET و IGBT و همچنين ترانسهاي با بازدهي بالا اين شرايط گفته شده براي UPS ها فراهم شده است. UPS ها به سه دسته اصلي زير تقسيم مي‌شوند.

1- Static ups

2- Rotary ups

3- hybrid Static/Rotary ups

الف- نوع static ups: اين نوع از UPS ها از پركاربردي ترين انواع UPS هستند. مزيت این UPS ها، بازدهي بالا و THD كم است و ضعف كارایی این UPS ها، كاركرد ضعيفشان در مقابل بارهاي غير خطي و نامتعادل است. اين نوع از UPS به سه دسته تقسيم مي شوند.

1- On- Line ups: اين نوع UPS شامل يكسو كننده، اينورتر، باتري و يك سوئيچ استاتيك (باي پاس) مي‌شود. شكل زير بلوك دياگرام اين نوع UPS را نشان مي دهد.

 

در حالت عادي عملكرد UPS توان ابتدا به وسيله يكسو كننده به DC و توسط اينوتر دوباره به AC تبديل مي‌شود. باتري نيز در اين ميان براي مواقع اضطراري شارژ مي‌شود. هنگامي كه مشكل در توان اصلي به وجود آمد بدون هيچ زمان انتقال،توان بار توسط باتری و اینورتر تامین میشود.سوئیچ استاتیک نیز در حالتی زده مي‌شود كه اشكالي در سيستم داخلي UPS ايجاد شده باشد.

مزيت اين توپولوژي این است كه ولتاژ خروجي را در برابر تغيیرات زياد ولتاژ ورودي ثابت نگه مي دارد.

اما اين توپولوژي باز هم به دليل استفاده يكسو كننده و اينورتر داراي بازده كمي است. دو توپولوژي ديگر براي ups از نوع آنلاين وجود دارد كه استفاده از ترانس ايزوله كننده در آن مرسوم است. يكي استفاده از روشهاي سوئيچ فركانس پائين در حدود 2KHZ و ترانس ايزوله كننده فركانس پائين است و ديگري استفاده از سوئيچ كننده هاي فركانس بالا در حد 20KHZ و ترانس ايزوله كننده فركانس بالا است. در روش اول حجم ترانس زياد شده و نويزهاي صوتي آن افزايش مي يابد ولي براي ups هاي با توان بالاي 20K وات مناسب است در روش دوم حجم ترانس و نويزهاي ترانس كم شده و از روش PWM استفاده مي‌شود لذا فیلتری که برای حذف هارمونیکهای اضافی در خروجی ups استفاده میشود داراي طراحي راحتتر و حجم كمتري خواهد بود.

دو شكل زير اين توپولوژي را نشان مي دهند.

 

2- Off-Line: توپولوژي اين ups به صورت شكل زير است

 

همانطور كه مشخص است سوئيچ هنگامي وصل است كه توان ورودي اصلي داراي عيب نباشد و چنانچه ولتاژ ورودي براي بار مناسب نبود سوئيچ به صورت خودكار قطع شده و بار از طريق يكسو كننده ، باتري و اينورتر تغذيه مي‌شود.

زمان انتقال توسط سوئيچ معمولاً يك چهارم از زمان سيكل ولتاژ خط اصلي است (براي فركانس 50 هرتز مي‌شود 5 ميلي ثانيه)

اين نوع UPS براي توانهاي كمتر از 2KVA مورد استفاده قرار مي گيرد.

3- Line- Interactive: بلوك دياگرام اين ups در زير آورده شده است

 

اين ups تشكيل شده است از يك سوئيچ استاتيك ، يك اندوكتانس سري شده يك مبدل دو جهته و يك باتري. اين ups هم مي تواند به صورت on-line و هم به صورت off-line عمل كند كه در حالت off-line نيازي به اندوكتانس سري شده نيست. هر چند بيشتر اين ups ها در حالت On-line عمل مي‌كنند.


نظرات شما عزیزان:

ساجده
ساعت11:21---7 مهر 1390
سلام خوب هستین
عاااااااااااااالیه موفق باشین بای


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 22 بهمن 1389برچسب:, :: 18:50 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 192
بازدید ماه : 747
بازدید کل : 35192
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1