موهای زاید صورت در زنان
F a R z A d

 ‡ موهاي زايد در زنان مشکل نسبتا شايعي است که گهگاه عوارض رواني هم به دنبال دارد .حتماً شما نيز در ميان اطرافيانتان با خانم‌هائي که در صورتشان موهاي ضخيم وسياه رنگ وجود دارد، رو به رو شده‌ايد .                                                                اصلا شايد خود شما يکي از کساني باشيد که با اين مشکل مواجه هستند.اگر اين طور است بايد به اطلاعتان برسانم که شما تنها نيستيد، چون خانم‌هاي زيادي وجود دارند که با اين مشکل مواجهند و تعداد آنها به طور شگفت انگيزي رو به افزايش است .                                      

 

 اکثرخانم‌هائي که با اين مشکل مواجهند، چون از ظاهرشان ناراضي هستند، قبل از اينکه علت اصلي ايجاد اين وضعيت را پيدا کنند، به انواع و اقسام داروها و روش‌هاي درماني دردناک و غير دردناک متوسل مي‌شوند. اما چون در بسياري از موارد علت اصلي برطرف نشده، پس از مدت کوتاهي همه چيز به حالت اول باز مي‌گردد.                                                                 هيرسوتيسم چيست؟به رشد بيش از اندازه مو در مکان‌هاي خاصي از صورت و بدن خانم‌ها هيرسوتيسم يا پر مويي گفته مي شود. موهاي صورت يک خانم به طور طبيعي بايد کمرنگ و نازک بوده و به آساني قابل ديدن نباشند. اگر در صورتتان موهاي ضخيم و سياه با الگوي مردانه (خصوصاً در محل ريش و سبيل) رشد کرده، يا اگر در مدت زمان کوتاهي رشد سريع مو در بدنتان داشتيد حتماً به پزشک مراجعه کنيد و توجه داشته باشيد که اين مشکل علاوه براينکه روي ظاهرتان اثر مي‌گذارد، ممکن است مشکلات دروني فراواني را برايتان ايجاد کند، پس آن را دست کم نگيريد. قبل از گذاشتن تشخيص هيرسوتيسم بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که الگوي طبيعي رشد مو بر اساس زمينه نژادي بسيار متفاوت است.                                                                مثلاً سفيد پوستان موهاي صورتي بيشتري نسبت به سياه پوستان و نژاد زرد دارند و زنان مديترانه اي به طور طبيعي موهاي بيشتري نسبت به زنان شمال اروپا دارند. علت ايجاد اين بيماري در خانم‌ها اين است که پيازهاي مو توسط تستوسترون يا ساير آندروژن‌ها (هورمون‌هاي مردانه) دچار تحريک بيش از حد مي شوند.                                                                 

آندروژن‌ها برجسته‌ترين هورمون جنسي در مردان هستندو درخانم‌ها به طور طبيعي معمولاً سطح کمي از اين هورمون‌هاي مردانه وجوددارد اما گاهي به عللي اين هورمون‌ها به طور غير طبيعي افزايش مي‌يابند و منجر به ازدياد رشد مو مي‌شوند. هيرسوتيسم گاهي در حضور سطح طبيعيِ هورمون‌ها نيز رخ مي دهد که در اين مورد معمولاًحساسيت گيرنده‌هاي پوست آن نواحي، نسبت به تستوسترون افزايش يافته است.              

کي به بالا رفتن هورمون‌هاي مردانه شک کنيم؟                                                            

در صورت ايجاد هر يک از علائم زير حتي در صورت عدم وجود هير‌سوتيسم به بالا رفتن هورمونهاي مردانه در بدنتان شک کرده و با پزشک مشورت کنيد:                                                                            

جوش‌هاي مقاوم به درمان

خشونت صدا

عقب رفتن خط رويش موهاي سر                                                                             

کاهش اندازه پستان‌ها يا بزرگ شدن کليتوريس                                                  

نشانه‌هاي زير ممکن است مطرح کننده علت زمينه‌اي براي هيرسوتيسم در تخمدان‌ها، غدد فوق کليوي يا هيپوفيز باشند :چاقي به طور شايعي در نشانگان تخمدان پر کيست که يک علت شايع براي افزايش هورمون مردانه است ديده مي شود.                                               پوست تيره و ضخيم شده در چاله آرنج، کشاله ران يا گردن                                              

کبودي سريع، اضافه وزن در ناحيه مياني يا ضعف                                                          

ترشح شير يا ساير مايعات از پستان در زماني که کودک شيرخوار نداريد                               

فشار خون بالا،قند خون بالا و مشکلات کلسترول                                                          

هيرسوتيسم پيش از بلوغ يا هيرسوتيسمي که به طور ناگهاني رخ مي‌دهد.از آنجا که برخي مشکلات پزشکي که باعث پر مويي مي شوند، شکل خانوادگي دارند حتي اگر پرمويي در بين اعضاي خانواده شما رايج است، با پزشک مشورت کنيد.                              

هورمون هاي مردانه چگونه ايجاد مي‌شوند؟محل اصلي توليد هورمون‌هاي مردانه در بيضه است.اما همانطور که مي‌دانيد خانم‌ها بيضه ندارند، پس منشاً اين هورمو‌ن‌ها در خانم‌ها کجاست؟ افزايش توليد هورمون‌ مردانه در يک خانم مي‌تواند از اختلالي در تخمدان‌ها، غدد فوق کليوي يا غده هيپوفيز در مغز ناشي شود. مثلاً نشانگان <تخمدان پر کيست> يکي از بيماري‌هاي تخمدان است که مي‌تواند باعث پرموئي شود (در مورد اين نشانگان در همين صفحه صحبت خواهيم کرد.)                                                

علت ديگر داروها هستند. برخي داروها مانند پروژسترون‌هاي استفاده شده در بعضي مدل‌هاي قرص‌هاي پيشگيري از بارداري يا داروهاي فشار خون يا استروييدهاي تسکيني که حاوي هورمون مردانه هستند و اثراتي مشابه هورمون‌هاي مردانه دارندنيز باعث ايجاد هورمو‌ن‌هاي اضافي مي‌شوند.داروهاي ديگري نيز وجود دارند که به طور غيرمستقيم باعث ساخته شدن تستوسترون مي شوند.از اين دسته مي‌توان به داروهايي براي درمان تهوع، اسکيزوفرني، پرخاشگري، صرع، سردردهاي ميگرني، و داروهاي درمان اختلالات دو قطبي اشاره کرد. گاهي بعضي از موارد رشد زياد مو با رشد موي مردانه تناسب ندارد (مانند رشد مو در ميان چشم‌ها، پيشاني، شقيقه‌ها، بالاي چانه و صورت.) اين نحوه رشد مو مي تواند از مشکلات تيروييدي ‌يا ‌بيماري بي‌اشتهايي عصبي ناشي شود.                                                                        

 نشانه ها و تشخيص            براي پيدا کردن علت هيرسوتيسم بايد به سن ايجاد، سرعت پيشرفت رشد مو و نشانه همراه آن توجه کنيم.اگر چرخه هاي قاعدگي به هم خورده باشد به احتمال زياد مشکل از تخمدان است (مثلاً تخمدان پر کيست) وربطي به غده فوق کليه ندارد، اما اگر ترشح شير از پستان، فشار خون بالا، سهولت کبود شدن، افزايش وزن قسمت‌هاي مرکزي مثل شکم و ضعف وجود داشته باشد به مشکلات غده فوق کليه فکر مي کنيم.                                  

اگر قاعدگي شکل طبيعي دارد، ممکن است هيرسوتيسم ژنتيکي باشد. هيرسوتيسم داراي درجات مختلفي است.زني با هيرسوتيسم خفيف ممکن است علائم رويش موي تيره در روي لب فوقاني، چانه، اطراف پستان‌ها يا روي شکم داشته باشد. هيرسوتيسم پيشرفته تر منجر به رشد مو در پشت، شانه ها، جناغ سينه و بالاي شکم مي شود. اين نوع هيرسوتيسم بيشتر اوقات در هنگام بلوغ ايجاد مي‌شود وعلت آن تغييرات هورموني شديدي است که در اين دوران ايجاد مي شود.                                                                      براي تشخيص حتماً به يک پزشک مراجعه کنيد. پزشک شما ممکن است سوالاتي در مورد تاريخچه پزشکي با توجه خاص به چرخه‌هاي قاعدگي‌تان بپرسد و ممکن است معاينه تان کند.

در مورد کساني که هيرسوتيسم و به هم خوردن چرخه هاي قاعدگي جديداً اتفاق افتاده ، ممکن است نياز به بررسي در مورد مشکلات بالقوه خطرناکتري مانند تومور تخمدان‌ها، غدد فوق کليوي يا هيپوفيز باشد.                                                                     علائم و نشانه‌هاي نشانگان تخمدان پر کيست از اختلال در چرخه توليد مثل منشاء مي‌گيرد. که بصورت طبيعي هر ماه با آزاد شدن يک تخمک از تخمدان ( تخمک گذاري ) تکميل مي‌شود. نام اين وضعيت از ظاهر تخمدان‌ها، در زناني که اين اختلال را دارند گرفته شده است. ( تخمدان بزرگ و پر از کيست است) اين کيست‌ها فوليکول‌هايي هستند که از کيسه مايع حاوي تخمک‌هاي نابالغ پر شده‌اند. تشخيص زود هنگام و درمان تخمدان پرکيست مي‌تواند خطر عوارض طولاني مدت مانند ديابت و بيماري قلبي را کم کند .                                                                         

راه تشخيص                                                

حضور کيست‌هاي تخمداني که در سونوگرافي توسط پزشک تشخيص داده مي‌شود، مي‌توانند علا‌مت نشانگان تخمدان پرکيست باشند. زني ممکن است تخمدان پرکيستي داشته باشد ولي نشانگان تخمدان پر کيست نداشته باشد . از سوي ديگر زني با نشانگان تخمدان پر کيست ممکن است تخمدان‌هائي با ظاهر طبيعي داشته باشد. بسياري از زنان مبتلا به نشانگان تخمدان پر کيست چاق هستند. به نظر مي رسد توزيع چربي بر شدت علائم اثر مي‌گذارد. يک مطالعه نشان داد زناني که چاقي مرکزي دارند ( وجود چربي در قسمت مياني بدن يا تنه ) هورمون مردانه و سطح قند و چربي بالاتري نسبت به زناني که چاقي آنها در اندم‌ها ست دارند.

درمان هيرسوتيسم                                    براي همه زنان درمان زيبايي و داروهائي که اثر هورمون‌هاي مردانه را بر پيازهاي مو کم مي‌کنند کمک کننده است، اما بايد توجه داشته باشيد که از بين بردن ظاهري موها، علت اصلي ودروني هيرسوتيسم را از بين نخواهد برد.پس تاکيد مي‌کنيم که حتما با مراجعه به پزشک علت را پيدا کنيد. در صورتي‌که علت مشخصي براي هيرسوتيسم شناسايي شود، پزشک درمان مناسب آن مورد را پيشنهاد مي کند و در اين صورت است که بيشتر موارد هيرسوتيسم مي تواند با موفقيت، با درمان دارويي و زيبايي برطرف شود.        در زناني که اضافه وزن دارند، از دست دادن وزن مي‌تواند سطوح آندروژن را کم کرده و هيرسوتيسم را بهبود ببخشد. برخي علل هيرسوتيسم مانند تومورهايي که آندروژن توليد مي کنند يا تومورهاي غده هيپوفيز مي‌توانند از طريق جراحي، اشعه درماني يا هر‌دو درمان شوند. پزشک ممکن است براي تعديل اثرات ناشي از افزايش ‌هورمون، داروهايي‌ را ‌تجويز ‌کند. اسپيرنولاکتون اثر هورمون مردانه را از بين برده و توليد هورمون جديد ‌مردانه ‌را‌ متوقف مي‌کند. اسپيرنولاکتون يکي از داروهاي دفع کننده آب است و ممکن است باعث شود بيش از روزهاي ديگر ادرار کنيد. عوارض جانبي ديگر آن‌، خشکي پوست، سوزش سردل‌، سردرد و خستگي است. ديگر داروهاي ضدهورمون مردانه فيناستريد و فلوتاميد هستند اما اين داروها گرانتر از اسپيرنولاکتون هستند و عوارض جانبي بيشتري دارند.                                                داروي ديگر (ديان) است. اصول مصرف قرص‌‌ ‌ديان به اين‌ ‌ترتيب است که يک قرص در روز به مدت 12 روز تجويز مي‌شود. توجه کنيد که اين دارو بايد زير نظر پزشک مصرف شود.الکتروليز                                                                               براي برداشتن دائمي موهاي زائد ، بعضي از زنان علاوه بر درمان طبي تحت الکتروليز هم قرار مي‌گيرند. در اين روش سوزن نازکي داخل فوليکول مو قرار داده مي‌شود و از جريان الکتريکي براي از بين بردن فوليکول مو استفاده مي‌شود.اين روش دردناک است و از آنجا که تنها يک فوليکول در هر مرتبه درمان مي‌شود ، براي نواحي بزرگ بدن مفيد نيست .                                            اپيلاتورهااين موبرها مانند تيغ هستند اما در اين روش مو از زير پوست کنده مي شود. فايده اين روش در اين است که بدن مدت طولاني بدون مو خواهد بود و زمان بيشتري براي رشد نياز دارند و اگر اين روش در قسمتي از بدن بطور مرتب و مکرر انجام شود تعداد موهاي آن منطقه به مرور کاهش خواهد يافت. اين روش قدري دردناک است.                                              

در اين روش مو بايد تا اندازه ‌ي بلند شده باشد تا دستگاه اپيليتور کار کند. اين دستگاه را روي پوست هاي خيلي حساس بدن مانند پوست صورت، دستگاه تناسلي و زير بغل نبايد استفاده کرد. اين دستگاه و اين روش براي از بين بردن موهاي زائد مناطق بازوها و پاها مناسب است.در ضمن پس از استفاده از اين دستگاه حتما قسمت‌هاي مختلف آن را با مواد ضد عفوني کننده(مانند الکل) تميز کنيد تا هنگام استفاده مجدد در پوست شما ايجاد عفونت نکند.                                                       ليزر

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 15 بهمن 1389برچسب:, :: 1:25 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 137
بازدید دیروز : 45
بازدید هفته : 182
بازدید ماه : 603
بازدید کل : 36697
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1